In Breda opent het concern voor de zomer de deuren van een supermarktkolos met een vloeroppervlak van liefst 6000 vierkante meter. Dat moet de grootste supermarkt van Nederland worden. Met de winkel, die zijn ,,weerga niet kent in Nederland”, wordt volgens Jumbo een nieuwe dimensie gegeven aan de term supermarkt. Het bedrijf wil nog nog geen details geven over de megawinkel.

Jumbo nam in februari vorig jaar de supermarktketen C1000 over. In totaal moet het bedrijf nog ruim 270 C1000-winkels ombouwen tot Jumbo’s. In 2012 werden al 17 C1000’s omgetoverd. Het totaal aantal Jumbo-winkels groeit medio 2015 uit tot circa 600.

Groeispurt

Het gezamenlijk marktaandeel van Jumbo en C1000 bedraagt momenteel bijna 22 procent, waarmee het concern – na Albert Heijn – de tweede supermarkt van Nederland is. De consumentenomzet van de Jumbo-formule groeide in 2012 tot 3,23 miljard euro, bijna een derde meer dan het voorgaande jaar. De groeispurt kwam vooral doordat er meer winkels bij kwamen; op eigen kracht bedroeg de groei 2,7 procent. De omzet van C1000 groeide vorig jaar met 1,3 procent tot ruim 4 miljard euro.

Volgens Frits van Eerd, directeur van Jumbo, wordt 2013 een ,,uitdagend” jaar en zullen de kosten scherp in de gaten worden gehouden. ,,Onze resultaten zijn goed, maar gezien het dalende consumentenvertrouwen en de teruglopende koopkracht in Nederland is een beheersbare kostenstructuur essentieel”, aldus de directeur. Het concern maakte eerder al bekend dat er de komende jaren honderden banen verdwijnen op de hoofdkantoren. De supermarktketen heeft in totaal ongeveer 60.000 mensen in dienst.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl